Tvlar berlaku Kesesak4n Di Pintu Pagar Utama JPJ Wangsa Maju. Ini Yg Mereka Rebvtkan

Berebut ingin mendapat nombor giliran menyebabkan berlaku kesesakan di pintu pagar utama Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) Wangsa Maju di sini, kelmarin sehingga tul4r di media sosial.

Ketua Polis Daerah Wangsa Maju Superintendan Ashari Abu Samah berkata, video itu mula di Facebook (FB) semalam menunjukkan orang ramai beras4k-as4k.

Menurutnya, dalam video itu kelihatan orang ramai mengerumvni pintu pagar hingga tidak menghir4ukan prosedur operasi standard (SOP) Perintah Kawalan Pergerakan (PKP).

“Hasil semakan mendapati kejadian berlaku pada Isnin lalu antara 1 tengah hari hingga 2 petang berpunca daripada orang ramai berebut untuk memasuki premis JPJ bagi urusan di kaunter JPJ yang mana hanya 50 nombor giliran sahaja dibuka pada sesi sebelah petang.

“Keadaan itu diburvkkan lagi dengan kehadiran orang ramai untuk menjelaskan saman tertvnggak yang diberi diskaun sehingga 70 peratus oleh pihak JPJ,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Ashari berkata, pada asalnya tarikh akhir diskaun adalah pada 11 Jun ini namun disebabkan PKP menyeluruh bermula semalam, orang ramai mengambil kesempatan untuk meny3rbu kaunter pembayaran sam4n pada saat-saat akhir.

“Pihak Keselamatan JPJ Wangsa Maju menghubungi pihak polis untuk bantuan selepas keadaan tidak terkawal.

“Pasukan Pem4ntau IPD Wangsa Maju hadir di lokasi. Setelah melihat kehadiran pihak polis, orang ramai mula bersvrai dari lokasi bagi mengelakkan mereka dikenakan komp4un,” katanya.

VIDEO

Beliau berkata, orang ramai dinasihatkan sentiasa mematuhi SOP supaya penularan rantaian C0v!d.19 dapat diputuskan.

“Tindakan tidak bertanggungjawab segelintir masyarakat yang dengan sengaja melanggar SOP dan tidak menjaga penjarakan fizikal boleh menyebabkan penul4ran w4bak C0v!d-.19 dalam kalangan masyarakat dan tindakan komp4un boleh dikenakan,” katanya.

Tidak patuh jarak kes4lahan tertinggi ingk4r SOP

PUTRAJAYA: Jumlah pesalah ingk4r prosedur operasi standard (SOP) Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) seluruh negara semalam merekodkan 792 individu ditahan berbanding 684 individu, kelmarin.

Menteri Kanan (Keselamatan), Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, daripada jumlah itu, seramai 781 dikomp4un, 10 direm4n dan seorang lagi dijamin hasil pemantauan melibatkan 71,549 pemeriksaan oleh Task Force Operasi Pematuhan.

“Kesalahan tertinggi pada kali ini ialah gagal jarak fizikal dengan 180 kes diikuti tidak memakai pelitup muka (170 kes); gagal merekod butiran di premis (135); merentas kawasan dan makan di premis (102); tidak patuh arahan PKP (88); membawa penumpang berlebihan (88) dan lain-lain (29).

“Seramai 10 pendatang tanpa izin dan tujuh kenderaan darat turut disita semalam melalui Operasi Benteng selain sebanyak 173 buah bot atau kapal yang dicvrigai turut dikesan berdekatan dengan perairan negara kita melalui tujuh aktiviti penglihatan oleh pasukan keselamatan,” katanya dalam kenyataan semalam.

Menurut Ismail Sabri, seramai 734 individu yang tiba di tanah air semalam dikuar4ntin wajib bersama sejumlah 9,577 individu lagi masih menjalani arahan itu, manakala 2,313 individu dibawa ke hospital selain 205,359 individu sudah dibenarkan balik ke rumah.

Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna pula semalam membuat pemantauan 11 jenis bekalan barangan di 580 peruncit, 157 pemborong dan 31 pengilang dan melakukan sejumlah 1,590 pemeriksaan khas pematuhan SOP dengan kesemua premis terlibat didapati mematuhi peraturan. -UTUSAN ONLINE

Kredit:HMetro

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! DW

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @DiariWanita

Sumber: http://trendingsangat.pw

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.