‘Und4ng b4la’ Rupanya Ada Sesuatu Berl4ku di Gunung Jerai, Menteri Ag4ma Minta Hentikan

Segala aktiviti pemuja4n dan khuraf4t yang dikesan berlaku di kawasan Gunung Jerai perlu dihentikan segera memandangkan ia satu perbuatan bertent4ngan dengan ajaran Islam serta boleh meros4kkan akid4h.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama Islam) Senator Idris Ahmad berkata kegi4tan itu juga boleh mengundang ‘b4la’ kepada masyarakat kerana bukan sahaja pelaku akan menerima kes4n malah akan melibatkan keseluruhan penduduk di sekitar kawasan itu.

“Sebab itu ada sahabat tanya kepada Nabi (Muhammad) SAW, adakah kami orang baik akan kena juga kalau datang b4la dan Nabi kata ya, termasuk juga kamu…cuma esok bila dib4ngkitkan, mereka akan dib4ngkitkan berdasarkan kepada niat mereka.

“Iaitu maksudnya orang baik akan dib4ngkitkan dalam keadaan baik manakala orang yang buat benda tidak baik, mereka akan terima hukuman,” katanya pada sidang media selepas meninjau keadaan kesan banjir akibat fenomena kepala air yang berlaku pada 18 Ogos lepas di Titi Hayun di Yan hari ini.

Idris turut menyampaikan sumbangan akibat benc4na itu daripada Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim), Yayasan Pembangunan Ekonomi Islam Malaysia (YaPEIM), Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia (Yadim) dan Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAIWP)/ Yayasan Taqwa bernilai RM516,600.

BARANGAN ‘persemb4han’ berupa ayam yang telah disemb3lih, pulut kuning serta telur yang ditemui di kawasan perkelahan Air Terjun Seri Perigi, Yan.

Pada 22 Ogos lepas, akhbar tempatan melaporkan penduduk yang tinggal berhampiran Gunung Jerai mengharapkan segala aktiviti pemuja4n dan khur4fat di kawasan itu dapat dihentikan dan dibersihkan.

Penduduk yang tinggal berhampiran Gunung Jerai, di sini berharap agar segala akti­viti pemuja4n dan khur4fat di kawasan itu dapat dihentikan dan dibersihkan. Malah, sebilangan penduduk beranggapan bencana kepala air yang melanda daerah Yan dan Kuala Muda pada Rabu lalu me­rupakan ‘am4ran’ kepada mereka yang terlibat supaya menghentikan perbuatan tersebut. Aktiviti seperti bertapa, memuja nombor ekor dan mandi bunga dikatakan banyak dilakukan golongan tidak bertanggungjawab terutama di Telaga Tok Sheikh di puncak Gunung Jerai. Penduduk mend4kwa benc4na kepala air

Malah, sebilangan penduduk dilaporkan menganggap benc4na yang mel4nda daerah Yan dan Kuala Muda itu merupakan ‘am4ran’ kepada mereka yang terlibat supaya menghentikan perbuatan berkenaan.

Aktiviti seperti bertapa dan memvja nombor ekor selain mandi bunga dikatakan banyak dilakukan mereka tidak bertanggungjawab terutama di kawasan Telaga Tok Sheikh di puncak Gunung Jerai.

Ditanya mengenai tindakan penguatkuasaan, Idris percaya bahawa pihak Jabatan Agama Islam Negeri akan bertindak sebaik mungkin untuk menghalang perbuatan itu daripada terus berleluasa.

 

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! DW

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @DiariWanita

Sumber:Bernama