Kanak-Kanak 3 Tahun MeninggI Dnia TertinggaI Dalam Kereta Selepas Pengetua Wanita Terlupa Bawa Turun

Seorang kanak-kanak lelaki berusia tiga tahun meninggI dnia selepas lebih lima jam ditinggalkan dalam kereta yang dipandu pengetua tadika di Taman Ria, di sini, semalam.

Menurut Ketua Polis Daerah Kuala Muda, Asisten Komisioner Adzli Abu Shah, kanak-kanak itu disahkan meninggI dnia ketika dalam perjalanan dari tadika ke Hspital Sultan Abdul Halim (HSAH) di sini, semalam.

Katanya, mgsa yang merupakan anak kedua daripada dua beradik itu sudah hampir setahun dihantar ke tadika itu untuk dijaga pengasuh di situ.

” Sebelum Perintah Kawalan Pergerakan (PKP), pengetua tadika iaitu wanita berusia 49 tahun akan mengambil mgsa dari rumah ibu bapanya ke tadika pada Ahad hingga Khamis.

” Namun, selepas PKP, pada Selasa dan Rabu, pengetua wanita itu akan mengambil dan menghantar mgsa manakala hari lain mgsa dihantar sendiri ibunya,” katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

Adzli berkata, si.asatan awal mendapati pada 7.45 pagi semalam, pengetua tadika itu mengambil mgsa di rumahnya di Taman Ria, di sini.

Beliau berkata, mgsa ketika itu dalam keadaan sihat dan duduk di tempat duduk belakang.

” Sebelum itu, pengetua terbabit turut mengambil seorang pelajar lain yang berusia lima tahun dan diletakkan di tempat penumpang hadapan.

” Namun sebaik tiba di hadapan tadika, seorang guru mengambil pelajar yang berada di bahagian penumpang hadapan dan terus masuk ke dalam tadika. Dia memakir kereta di tepi luar tadika dan mematikan enjin kereta,” katanya.

Adzli berkata, si.asatan mendapati ketika kjdian, mgsa berada di dalam kereta dengan keadaan pintu dan cermin tertutup serta tiada ruang pengudaraan.

Beliau berkata, mgsa dipercayai berada dalam kereta itu dari 8 pagi hingga 12.15 tengah hari.

” Kjdian itu hanya disedari pada 12.15 tengah hari ketika pengetua mahu menghantar semula mgsa ke rumah, namun mendapati mgsa tiada di dalam kelas.

” Guru kelas memberitahu mgsa tidak hadir ke sekolah menyebabkan wanita itu terus menuju ke arah kereta yang diletakkan di tepi jalan berhampiran dan mendapati mgsa terbaring tidak sdarkan diri,” katanya.

Adzli berkata, berikutan itu pengetua terbabit bertindak menghubungi ambuIans dan melaksanakan resusitasi kardiopulmonari (CPR) terhadap mgsa namun mgsa tidak sdarkan diri.

Beliau berkata, mgsa dibawa ke hspital dengan ambulans dan hasil pemeriksaan doktor memaklumkan mgsa sudah meninggI dnia sebaik tiba di hspital dan tiada kesan kecderaan di luaran.

” Pasukan Frensik Ibu Pejabat PoIis Kontinjen (IPK) dipanggil untuk pengambilan sampel dan dapat satu sampel swab di atas kerusi penumpang belakang.

” M4yat dihantar ke Jabatan F.ornsik, Hspital Sultanah Bahiyah (HSB) di Alor Setar untuk dibeda.h si.asat,” katanya.

Adzli berkata, kes disi.asat mengikut Sksyn 31(1) (a) Akta Kanak-Kanak 2001.

Beliau berkata, poIis menahan pengetua wanita itu untuk membantu si.asatan dan merampas anak kunci serta kereta untuk tndakan lanjut.

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! DW

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @DiariWanita

Sumber:hmetr0 via asiakini

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.