Takut C0v!d.19 Tidak Jatuh Syir1k Atau Jej4skan Akid4h

Datuk Dr. Zulkifli Mohamad Al-Bakri membid4s sikap segelintir umat Islam yang mend4kwa kononnya sesiapa takvt w4bak c0v!d-19 boleh membawa kepada jatvh hukum syirik.

Sebaliknya, Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama) itu menegaskan bahawa perkara tersebut langsung tidak menjejaskan akid4h seseorang Muslim apatah lagi murt4d.

“Perkara takut c0v!d-19 tidak sama pengertian dari segi syarak daripada pemahaman lazim iaitu takvt Allah kerana wab4k itu bersifat makhluk yang ditakuti dengan cara dijauhi,” katanya ketika menjadi panel Forum Perdana Ehwal Islam yang bertajuk ‘Takut Allah atau Takut c0v!d-19’ disiarkan TV1 semalam dan siaran ulangannya pada hari ini.

Ini merupakan penampilan kedua beliau dalam program diterbitkan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) itu selepas 25 Februari lalu dengan tajuk ‘V4ksin Cegah Sebelum Kalah.’

Forum bicarawara popular itu turut mencipta kelainan apabila dimulakan dengan sesi bacaan surah Yasin dipimpin Ahmad Tirmizi Ali dan disertai semua mufti setiap negeri secara maya.

Mengulas lanjut, Zulkifli menempel4k pemahaman salah pihak tertentu termasuk agamawan yang masih mend4kwa konon takut kepada c0v!d-19 bersifat bida4h dan dianggap berd0sa.

“Ini tidak benar tetapi ketakutan kepada makhluk ciptaan Allah sepatutnya dijauhi seperti kita takut harimau gnas atau bencana alam dengan ikhtiar untuk elak diri jadi mngsa,” tegasnya.

Beliau turut merujuk kisah masyhvr Khalifah Ar-Rasyidin kedua, Umar Al-Khattab yang tidak memasuki wilayah Syam apabila tahu ada wbak dengan menyifatkan ia takdir perlu dijauhi.

Malahan, beliau turut mendapatkan pandangan ulama mukt4bar terkenal dari seluruh dunia termasuk Majlis Fiqh Antarabangsa dan Syeikh Al-Azhar yang sependapat mengenai isu itu.

Ia termasuk pelaksanaan prosedur operasi standard (SOP) di masjid atau surau yang saf dijarakkan ada nas dalil Rasulullah SAW sendiri termasuk larangan jika ada penykit berbahay4.

“Saya sendiri tanya ramai sahabat di negara-negara Arab dan mereka kata bukan pelik solat ada jarak waima di Mekah, Madinah, Mesir serta Indonesia pun buat yang sama,” katanya.

Justeru, Zulkifli menyangkal tohmahan jahat pihak tertentu yang mend4kwa kononnya beliau mengarahkan fatwa mengenai ibadah solat berjemaah dengan jarak atas kepentingan sendiri.

Padahal ujarnya, keputusan berhubung isu itu diputvskan oleh semua mufti dalam muzak4rah fatwa peringkat kebangsaan sebelum diperkenankan Majlis Raja-Raja untuk pewartaan rasmi.

Pandangan itu katanya turut disepakati maj0riti ulama di luar negara atas dasar masl4hah am atau kepentingan umum demi menjaga nyawa berdasarkan kepada prinsip maqasid syariah.

Bahkan jelasnya, hkum tersebut boleh disesuaikan dengan keadaan semasa dan setempat asalkan masih lagi dapat melakukan ibadah dan ini juga meliputi isu pelan imunisasi c0v!d-19.

“Ramai ulama termasuk Imam Masjidil Haram dan Raja Arab Saudi pun divaksin, justeru saya berharap agamawan setempat jadi contoh ikutan buat penduduk dalam isu sebegini,” katanya.

 

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! DW

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @DiariWanita

Sumber : https://nhonline.co/

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.