“Ada Lagi Tak Percaya” Sekali pak4r f0rensik bed4h si4sat jas4d mngsa C0v!d. Apa yg di temui buat ramai insaf

Kuala Lumpur: Kes4n teruk ser4ngan vir.us C0v!d-19 terhadap seseorang sehingga membawa kepada kem4tian tidak boleh dilihat dengan mata kasar.

Sebaliknya, Pakar Perubatan F0rensik Institut Perub4tan F0rensik Negara (IPFN), Hospital Kuala Lumpur (HKL) Dr Ahmad Hafizam Hasmi menjelaskan C0v!d-19 adalah sejenis peny4kit yang menyer4ng org4n d4laman.

Beliau berkata, kebiasaannya apabila dijalankan bed4h sias4t untuk kes C0v!d-19, pihaknya akan menemui tanda-tanda ker4dangan paru-paru yang sangat te.ruk.

“Ini menunjukkan paru-paru tidak dapat berfungsi dan mngsa m4ti akibat daripada keg4galan fungsi pa.ru-pa.ru itu.

“Jika dilihat daripada luaran, memang tiada apa-apa tanda menunjukkan seseorang itu menghid4p C0v!d-19,” katanya dalam temu bual eksklusif bersama Harian Metro.

Beliau berkata, ada juga kes C0v!d-19 di mana viru.s koron4virus 2 (SA RS-CoV-2) itu menyer4ng sistem saraf.

Mengulas lanjut, katanya, ia menyebabkan keadaan dipanggil ker4dangan kepada selaput 0tak dan juga 0tak.

“Kes-kes bed4ah si4sat terhadap m4yat C0v!d-19 yang dijalankan di IPFN HKL kebiasaannya menunjukkan rad4ng paru-paru teru.k dan tanda keg4galan org4n utama seperti j4antung dan buah pingg4ng,” katanya.

IMBASAN sinar-X menunjukkan keadaan paru-paru normal, pneumonia serta selepas dijangkiti kor0navirus.

Mengimbas peranan IPFN HKL dalam uruskan m4yat C0v!d-19, katanya, kes kem4tian pertama C0v!d-19 dari wad HKL yang diterima membabitkan m4yat lelaki pada 21 Mac 2020.

Katanya, bagi gelombang ketiga C0v!d-19 sahaja, untuk tempoh 1 Januari lalu hingga 31 Mei lalu, pihaknya menguruskan 180 kes kem4tian pes4kit C0v!d-19 yang m4ti dalam hospital dan 87 may4t C0v!d-19 m4ti di luar hospital (kes dibawa m4ti) dengan usia mngsa paling muda diurus berusia 18 tahun.

“Pengurusan m4yat C0v!d-19 di Malaysia secara amnya berdasarkan garis panduan dikeluarkan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM).

“Ia berpandukan arahan kesihatan awam berdasarkan Akta Penceg4han dan Pengawalan Peny4kit Berj4ngkit 1988 (Akta 342).

“Pengurusan m4yat C0v!d-19 boleh dibahagikan kepada dua iaitu m5yat Islam dan m5yat bukan Islam,” katanya.

Paling utama, dalam pengurusan m5yat C0v!d-19, tegasnya, adalah untuk mengelak penul4ran kepada individu yang mengurus may4t.

Menurutnya, may4t dibungkus menggunakan dua lapisan beg may4t dan lapisan beg may4t itu juga dilakukan dis1nfeksi untuk memastikan tiada penul5ran C0v!d-19 terhadap petugas yang menguruskan m5yat.

“Untuk jen5zah orang Islam, mayat akan ditayamum pada permukaan luar beg m5yat.

“Pengurusan ini dilakukan pengurus jen4zah terlatih.

“Di HKL, m5yat C0vid-19 untuk jen5zah orang Islam diurus Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (Jawi),” katanya.

Dr Hafizam berkata, di peringkat HKL, mayat Covid-19 diserah kepada waris dan ditayamumkan di IPFN HKL seterusnya dibawa dengan kenderaan jenazah ke perku.buran diuruskan Jawi.

Bagi mayat bukan Islam, katanya, sama ada dihantar ke krematorium atau dikebumikan mengikut agama masing-masing.

“M4yat bukan Islam dibawa ke krematorium untuk tujuan pembakaran. Garis panduan memang menetapkan apa-apa urusan keagamaan terhadap m4yat C0v!d-19 dibenarkan, tetapi secara sangat minimum dan perlu mematuhi prosedur operasi standard (SOP),” katanya.

Ketika hampir semua pekerjaan sewaktu p4ndemik perlu mengikuti norma baharu, tidak terkecuali juga dalam perkhidmatan perubatan forensik.

Dr Hafizam berkata, sejak pandemik C0v!d-19, memang ditetapkan norma baharu perlu dipatuhi sewaktu pekerjaan dilakukan.

“Bagi setiap kes kem4tian dibawa m4ati (istilah untuk mati di luar hospital) atau kem4tian perlu dilakukan bed4h siasat perundangan, saringan C0v!d-19 perlu dijalankan. Ini bagi memastikan keselamatan petugas bed4h sias4t.

“Jika mayat tidak menghidap C0v!d-19, proses bed4h siasat boleh dilakukan seperti biasa. Tetapi jika disahkan C0v!d-19 dan jika bed4h siasat diperlukan, ia perlu dijalankan dalam bilik bed5h sias5t khas.

“Aspek keselamatan untuk bed5h si5sat berisiko tinggi diguna pakai untuk kes sedemikian. Disebabkan may4t perlu disaring, jadi masa menunggu keputusan C0v!d-19 menyebabkan kelewatan untuk menjalankan bed4h si4sat,” katanya.

Beliau berkata, semua kem4tian dari luar hospital dibawa ke IPFN HKL pada waktu ini perlu melalui saringan C0v!d-19 memandangkan lokasi di Kuala Lumpur dan Selangor adalah zon merah.

Jadi, katanya, aspek keselamatan terhadap petugas mengendalikan jen4zah dan yang mengendalikan bed4h siasat perlu dititikberatkan untuk memastikan keselamatan semua pihak terjamin.

Berkenaan kapasiti penyimpanan m4yat sementara diuruskan untuk disemadikan, katanya, buat masa ini, peti m4yat dan kontena mayat di IPFN HKL mempunyai kapasiti untuk menyimpan 52 may4t pada satu-satu masa.

“Kita tidak mengkhususkan peti m4yat sama ada untuk C0vid-19 atau sebaliknya. Ini kerana, proses penyimpanan m4yat dan m4yat itu diserahkan kepada waris sentiasa berlaku sebilang masa.

“Bagi peti digunakan dan menempatkan mayat C0vid-19, kita lakukan kerja pembersihan dan disinfeksi terhadap peti may4t setiap kali digunakan,” katanya.

Ditanya adakah forensik berperanan dalam mengenal pasti varian C0vid-19 dij5ngkiti virus SA RS-CoV-2, katanya, peranan pihaknya daripada segi pengambilan spesimen untuk disaring.

Spesimen itu kemudian dihantar ke Institut Penyelidikan Perubatan (IMR) untuk dilakukan kajian terperinci bagi penentuan varian.

“Apapun, di Jabatan Perubatan F0rensik, kami bukan saja mengurus m4yat berkaitan dengan Covid-19.

“Kami juga urus kem4tian biasa atau pun peny4kit lain dan kemati4n diakibatkan keceder4an atau pun bukan disebabkan peny4kit.

“Oleh kerana kadar kem4tian Covid-19 sekarang makin meningkat, berlaku peningkatan daripada segi pengurusan m4yat dan ini membebankan daripada segi fasiliti penyimpanan m4at,” katanya.

Jadi, katanya, setiap mayat perlu diuruskan atau dituntut segera oleh waris.

Ia bagi memastikan tempat simpanan m4yat tersedia untuk penyimpanan m4yat lain, jika mayat dibawa ke fasiliti IPFN HKL.

“Ada mayat Covid-19 tidak dituntut, ia mayat yang tidak dikenal pasti identitinya. M4ayat ini diurus pihak hospital. Bagi m4yat yang ada identiti, jika Muslim akan diuruskan oleh Jawi,” katanya.

Beliau diminta memberi pandangan berkenaan masih ada segelintir mendakwa C0vid-19 sebagai plande.mik atau sesuatu yang dirancang berbanding pande.mik.

“Covid-19 adalah sesuatu yang benar dan ia peny4kit yang boleh memb.unuh.

“Kami di Jabatan Perub4tan F0rensik mengurus banyak m4yat akibat C0vid-19 daripada pelbagai usia, kaum dan anutan.

“Covid-19 yang melanda bukan perkara yang boleh diambil mudah,” katanya.

Dr Hafizam berkata, bilangan pesakit Covid-19 yang m4ti di luar hospital tanpa sempat dibawa untuk raw4tan juga meningkat.

Oleh itu, beliau menyeru semua pihak untuk menyayangi diri, keluarga, sahabat dan masyarakat dengan mematuhi SOP.

“Situasi kita alami sekarang ini amat getir. Bilangan kes positif Covid-19 setiap hari meningkat. Bilangan pesakit masuk hospital juga meningkat berkali ganda.

“Pesakit yang datang ke hospital pada gelombang ketiga ini kebanyakannya dalam kategori yang teruk iaitu dalam kategori ketiga, keempat dan kelima,” katanya.

Disebabkan itulah, katanya, masyarakat perlu bekerjasama untuk memutuskan rantaian C0vid-19.

Katanya, sistem kesihatan boleh lump.uh jika bilangan pes4kit perlu diraw4t terlalu ramai dan melebihi kapasiti.

“Ia seperti kapasiti sumber manusia, ruang, peralatan, Unit Raw4tan Rapi (ICU) serta kapasiti di bilik m4yat.

“Berkaitan kekuatan di IPFN HKL, kita dianggotai 63 kakitangan daripada pelbagai kategori. Kita ada enam pakar forensik dan mempunyai pegawai perubatan kumpulan pelaksana,” katanya.

Pengalaman paling terkes4n sepanjang mengendalikan Covid-19 selama setahun katanya adalah hakikat kem4tian akibat Covid-19 sangat menyedi.hkan.

“Kematian C0vid-19 adalah kem4tian sendirian. Sebelum seorang pes4kit Covid-19 m4ti iaitu ketika dir4wat di hospital, tidak ada sesiapa yang boleh menziarahnya.

“Apabila berlaku kem4tian dan dihantar di Jabatan For3nsik, hanya seorang saja boleh mengecam m4yat.

“Pihak keluarga tidak dapat melaksanakan tanggungjawab terakhir terhadap orang yang tersayang jika mati disebabkan oleh C0vid-19. Itu pengalaman yang pada saya memberi kes4n mendalam,” katanya

Beriktu reaksi dari netizan

Kerajaan kaji kenakan tindakan terhadap g0longan antiv4ksin: PM

KUALA LUMPUR – [DIKEMAS KINI] Kerajaan sedang mengkaji untuk mengenakan tind4kan undang-undang ke atas golongan antiv4ksin di negara ini jika golongan itu didapati mengh4sut orang ramai daripada menyokong Program Imunis4si C0vid-19 Kebangsaan, kata Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Perdana Menteri berkata, kerajaan juga telah meminta Jawatankuasa Khas Jaminan Akses Bekalan V4ksin C0vid-19 (JKJAV) mengkaji pelaksanaan program imunis4si secara wajib jika jumlah pendaftaran gagal mencapai sasaran imuniti kelompok.

“Kalau ikut perancangan kita, saya harap kita dapat percepat v4ksinasi, yang penting jangan ada orang berkata jangan v4ksin.

“Kita tidak mahu separuh daripada orang kita sudah dapat suntik4n manakala sebahagian lagi tidak dapat, kerana ini akan membawa kes4n,” katanya kepada Bernama.

Beliau berkata demikian selepas melawat Pusat Pemberian V4ksin (PPV) Pusat Pameran dan Dagangan Antarabangsa Malaysia (MITEC) yang turut disertai Menteri Penyelaras Program Imunis4si Covid-19 Kebangsaan, Khairy Jamaluddin Abu Bakar serta Menteri Kesihatan, Datuk Seri Dr Adham Baba.

Menurutnya, setakat ini hampir 13 juta orang telah mendaftar dan angka itu hanya 50 peratus daripada jumlah keseluruhan yang sepatutnya berdaftar untuk Program Imunis4si C0vid-19 Kebangsaan.

Sementara itu, Muhyiddin berkata, kerajaan akan mempercepat program imunis4si C0vid-19 dalam misinya mencapai imuniti kelompok lebih awal daripada yang disasarkan, antaranya dengan menambah bilangan PPV, baik di bandar ataupun luar bandar.

“Kita juga minta supaya klinik-klinik swasta untuk bersedia bagi membantu kerajaan. Ada 8,000 klinik swasta di seluruh negara. Jadi, jika semua masuk dalam jadual kita, lebih banyak (orang) yang kita akan dapat (berikan v4ksin),” katanya.

Selain itu, beliau berkata, setakat ini tidak timbul isu ketiadaan stok v4ksin di dalam negara memandangkan lebih 100 peratus daripada jumlah yang dirancang pada tahun lepas telah tiba di negara ini, dan jumlah itu dijangka terus bertambah dalam proses mempercepat pemv4ksinan penduduk.

Perdana Menteri dibawa meninjau operasi di PPV MITEC yang mula beroperasi pada 31 Mei lepas dan akan memulakan operasi pada skala besar dengan kapasiti hingga 8,000 penerima v4ksin sehari bermula 7 Jun ini. – Bernama

Sebelum ini pernah tular kes suami selebriti, Ina Naim iaitu Suhaimi Saad yang merupakan seorang penolak v4ksin tegar dan tidak menghantar anak mereka ke sekolah demi mengejar hal agama.

Kini pelakon veteran tanah air, Zul Yahya pula tampil dengan pendapatnya sendiri apabila mengatakan w4bak berb4haya C0VID-19 ini adalah kononnya konspirasi yahudi untuk mengawal pergerakan umat Islam. Malah, posting Zul Yahya dengan mengatakan “D4jjal besar on the way” juga sungguh mengeliruk4n ramai.

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! DW

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @DiariWanita

Sumber: http://trendingsangat.pw

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.