“Tali Pvsat Terbeliit Di Leher Bayi…” – Ummi Nazeera

SELAMAT melahirkan cahaya mata kedua Rabu lalu, pelakon Ummi Nazeera berkongsi perasaan bimbang ketika di bilik bersali1n apabila mengetahui tali pusat terbel1t di leher bay1i perempuannya.

Bagaimanapun, Ummi atau nama sebenarnya Ummi Nazeera Nur Hidayah Zainal Abidin, 31, bersyukur apabila l1litan itu tidak terlalu kuat dan bayi itu berjaya keluar dalam keadaan selamat.

“Saya sangat bimbang tapi saya tawakal pada Allah, yang paling risau kalau tali pusat terbelit1 di leher.

“Tengok-tengok memang terbeli1 tapi longgar tak ketat kat leher dia. Jadi baby boleh keluar dengan jayanya… Alhamdulillah, ” ujarnya kepada mStar pada Isnin.

Ummi selamat melahirkan cahaya mata kedua pada Rabu lalu.

Ummi selamat melah1irkan cahaya mata perempuan di sebuah pusat perubatan di Seri Kembangan, Selangor pada Rabu lalu secara normal.

Malah pelakon Nur Kasih ini meluahkan syukur dapat melahir1kan bayinya secara normal biarpun berada hampir 10 jam di bilik bersali1n.

“Saya dah masuk labour room dari pukul 2 petang, doktor cek dalam 9.30 malam dah ada bukaan 10 sentimeter dan nampak rambut, Then 9.51 malam dia keluar, Alhamdulillah, ” ujarnya.

Dalam pada itu bercerita tentang proses keham1ilan, Ummi berkata, dia mengalami masalah kedudukan vri di bahagian bawah atau low lying plasenta praevia pada usia empat bulan kehami1lan hingga menyebabkan berlaku pendar4han awal.

Saya alami masalah kedudukan vri di bahagian bawah ketika usia kandungan empat bulan.

UMMI NAZEERA

PELAKON

“Saya alami masalah kedudukan uri di bahagian bawah ketika usia kandungan empat bulan. Jadi, saya dinasihatkan untuk rehat supaya uri naik semula. Alhamdulillah… selepas itu uri naik.

“Keadaan saya agak sukar waktu itu sebab rasa sakit sampaikan tak dapat tidur malam tapi em0si saya ok… nervous tapi saya taw4kal saja pada Allah.

“Dengan nasihat doktor saya rest dan ambil cuti berlakon. Alhamdulillah placenta naik dan saya diberi peluang bersali1n normal, ” ujarnya.

Ummi mengamalkan beberapa surah bagi memudahkan proses bersalin.

Sementara itu, Ummi berkata, dia mengamalkan surah Maryam, Luqman, Alkhaf dan Yusof setiap minggu selain banyak berjalan di dalam rumah bagi memudahkan proses bersali1n.

“Alhamdulillah… doa keluarga dan sahabat juga dapat saya bers4lin normal dan baby cukup bulan 38 minggu empat hari.

“Saya banyakkan baca surah Maryam, Alkahf, Yusuf dan Luqman setiap minggu. Saya berjalan dalam rumah starting 36 minggu kandungan,” ujarnya.

Ummi mendirikan rumah tangga dengan Dr Mohd Izzar Anwari Abdul Khani pada 23 Julai 2017 dan dikurniakan cahaya mata perempuan, Ayra Aneesah yang kini berusia tiga tahun.

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! DW

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @DiariWanita

Sumber : mStar

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.