Dr. Amalina Sound Prof Muhaya, Sekali Ben Amir Masuk Campur Buat Ramai Setuju

PETALING JAYA – Orang ramai pertahankan kenyataan pakar motivasi, Prof. Datuk Dr. Muhaya Mohamad yang dikecam netizen selepas memuat naik sebuah video berkaitan jodoh di laman media sosialnya hari ini.

Video yang memaparkan Muhaya menyatakan seorang wanita “biarlah macam bodoh-bodoh sikit” jika mahu cepat mendapat jodoh turut dibidas pelatih pakar bedah, Dr. Nur Amalina Che Bakri di laman Twitter.

Sebalik kec4man yang diterima susulan perkongsian video itu, ramai netizen mempertahankan kenyataan Muhaya apabila rata-ratanya menganggap mesej daripada video itu telah disalah tafsir.

“Kalau baca yang tersirat, Prof. Muhaya sebenarnya tekankan pasal perlunya bertolak ansur, toleransi dalam hubungan suami isteri,” kata seorang netizen Alexis King.

Seorang lagi netizen, Din Don berkata, rata-rata netizen dalam kalangan orang muda kini tidak begitu faham bahasa kiasan.

“Orang lama-lama sahaja yang faham apa maksud Prof. Muhaya,” kata seorang lagi netizen, Norarlena.

Terdahulu, Muhaya menyatakan kedudukan lelaki masih sebagai ketua dan imam bagi seorang wanita walau jawatan seseorang wanita itu lebih tinggi.

Katanya, wanita perlu meraikan kepimpinan lelaki dan tidak terlalu sibuk mahu berdiri sama tinggi dengan lelaki dan terlalu mahu berdikari kerana boleh mengakibatkan lambat dapat jodoh.

“Orang lelaki suka wanita lemah lembut, yang mengharapkan, suka ditolong. Biarlah macam bodoh-bodoh sikit,” katanya.

‘Mak Saya Tak Ajar Untuk Jadi Bodoh-Bodoh Depan Lelaki…’ – Dr Amalina Tampil Bidas Kenyataan Prof Muhaya

Ujar doktor pakar ini, ibunya sama sekali tidak mengajar dirinya untuk berbuat ‘demikian’ semata-mata demi mencari jodoh. Pada masa yang sama, Dr Amalina menjelaskan seseorang wanita itu tidak perlu merendah-rendahkan diri mereka demi memikat lelaki yang mereka mahukan.

Saya minta maaf tetapi ibu saya tak pernah membesarkan saya untuk jadi ‘bodoh-bodoh’ sikit di depan lelaki demi mendapatkan jodoh. Awak menyampaikan mesej yang salah kepada gadis dan wanita-wanita di luar sana. Wanita tidak sepatutnya merendahkan tahap intelektual mereka demi memikat lelaki.

Berbicara lebih lanjut, Dr Amalina menjelaskan seseorang itu perlu menjadi versi yang terbaik untuk diri mereka sendiri bukannya orang lain.

Ia merupakan penghinaan kepada wanita dan lelaki. Jadilah versi yang terbaik untuk diri sendiri. Biar wanita jadi apa yang mereka mahukan. Tolong berhenti merendahkan wanita. Sekarang suami saya dah geleng kepala dia.

“Cuma lelaki yang lemah je takut pada wanita yang kuat & bijak.” -Ben Amir

Sejak pagi tadi, kenyataan yang dibuat oleh Prof Dr Muhaya Mohamad telah tular berkaitan wanita perlu nampak ‘bodoh-bodoh sikit’ untuk memikat hati lelaki.

Pelbagai respon diterima oleh warganet yang masing-masing dilihat kurang bersetuju dengan kenyataan beliau kerana disifatkan seperti merendahkan wanita.

Lelaki yang lemah je takut dengan wanita kuat

Video berkenaan tular dan mendapat perhatian ramai termasuklah pelakon terkenal seperti Ben Amir. Dalam perkongsiannya, dia memaklumkan hanya lelaki yang lemah sahaja takut dengan wanita yang kuat.

Dia juga mengakui tertarik dengan wanita yang bijak dan boleh menyokongnya menjadi lebih baik serta membawa keluar dari zon yang selesa dalam kehidupan.

Teruslah kejar impian

Selain itu, Ben Amir juga menasihati supaya para wanita terus mengejar impian mereka dan ‘terbanglah’ setinggi mungkin untuk cita-cita mereka.

Terima kasih dengan kata2 yang murni macam ni
Sehubungan dengan pendapat yang dikeluarkan oleh pelakon kacak itu, ramai yang menyokong kenyataan Ben Amir dan merasakan seorang wanita harusnya bebas melakukan apa pun tanpa perlu menunjukkan kelemahan diri kepada seorang lelaki.

Ramai juga para wanita yang ‘terbuai’ dengan balasan jawapan dari video tular yang dibuat selebriti berkenaan dan berseloroh mahu menjagak Ben Amir berkahwin.

Ini Video penuh anda nilaikan sendiri:

Menerusi satu potongan video dikongsikan oleh seorang pengguna Twitter, kenyataan Profesor Dr Muhaya berkaitan sifat wanita yang perlu kelihatan lemah-lembut dan ‘kurang bijak’ dihadapan lelaki menimbulkan rasa kurang senang netizen.

Malah, kenyataan Prof Muhaya itu juga turut mendapat perhatian Dr Amalina Che Bakri yang kesal dengan tanggapan sebegitu seolah penghinaan terhadap wanita.

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! DW

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @DiariWanita

 

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.