Pelajar Mendkwa Pihak Universiti Tidak Benarkan Ambil Peperiksaan Kerana Tol4k Dari Terima V4ksin

Mulai tular semalam tentang kisah seorang pelajar perempuan dari Universiti Malaya yang dikatakan tidak dibenarkan untuk mengambil peperiksaan akhir kerana belum disunt1k v4ksin.

Menerusi video yang dikongsi di laman sosial twitter semalam gadis tersebut menyatakan tindakan yang dikenakan terhadapnya tidak adil sama sekali kerana merasakan mengambil atau tidak mahu mengambil v4ksin merupakan hak beliau, dan tidak boleh dip4ksa. Dan kenapa perlu dihalang dari mengambil peperiksaan akhir sedangkan dirinya telah menghabiskan masa yang lama untuk membuat persediaan mengambil peperiksaan ini.

Melihat kepada ruangan komen, berlaku sedikit pertel4gahan antara pelayar dalam menyuarakan pendapat mereka berkenaan isu ini.

Turut mengulas isu ini adalah bekas anggota majlis tertinggi UMNO, Mohamad Lokman Nor Adam melalui laman FB nya yang menyatakan tidak ada seorang pun boleh mem4ksa individu untuk mengambil v4ksin.

Sebagai pelajar perubatan Nik Farah (pelajar) tahu apa akibat mengambil vaksin. Dia sudah mengkaji jenis-jenis v4ksin yang ada. Dia berhak untuk memilih v4ksin yang dia mahukan. Kita amat sedih, negara mem4ksa pelajar untuk mengambil v4ksin.

Farah telah memaklumkan kepada pihak Universiti bahawa dia tidak mahu menerima v4ksin.

Ia sangat sedih sebab saya dan rakan saya sudah belajar dengan tekun. Itu hak saya untuk mengambil peperiksaan. Namun atas desakan pihak universiti, saya akhirnya setuju mendapatkan v4ksin dan memaklumkan perkara itu kepada pihak universiti pada April lalu.

Malah, saya dimaklumkan pihak universiti akan memberikan tarikh janji temu saya mendapatkan v4ksin. Namun, sehingga hari peperiksaan pada 8 dan 9 Jun lalu, saya tidak mendapat tarikh janji temu berkenaan.

Walau bagaimanapun, pada hari peperiksaan dijalankan, dirinya telah diminta untuk keluar dari dewan peperiksaan dan dihalang dari menduduki peperiksaan akhir itu.

Saya memohon untuk menduduki peperiksaan itu secara berasingan, namun permohonan berkenaan ditolak.

Pihak UM telah mengeluarkan kenyataan berkenaan isu ini melalui laporan Harian Metro.

“Sebagai sebuah universiti yang menerapkan nilai kebersamaan, Universiti Malaya sentiasa berjuang bersama-sama dengan rakyat Malaysia dalam memer4ngi w4bak C0v1d-19.

“Adalah menjadi tanggungjawab Universiti Malaya untuk menyediakan kampus yang kondusif dan selamat kepada warga kampus dalam berdepan dengan p4ndemik ini,” 

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! DW

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @DiariWanita

Sumber: https://www.motifviral.dnqj.my/2021/06/15/pelajar-mendkwa-pihak-universiti-tidak-benarkan-ambil-peperiksaan-kerana-tol4k-dari-terima-v4ksin/

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.