Baru je semalam buat perutusan khas plan pemulihan negara sekali ini yang terjadi pada lamanfb Muhyiddin Yassin. Sampai ada yang merayu untuk minta benda ni.

KUALA LUMPUR: Keputusan melaksanakan sekatan pergerakan penuh di seluruh negara bukan sesuatu pertimbangan yang mudah, kata Tan Sri Muhyidin Yassin. Negara kehilangan RM1 bilion ringgit sehari sepanjang pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) ketika ini.

Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, beliau berharap kerajaan dapat meringankan beban yang ditanggung indivdu yang terkesan selaras pengumuman pakej rangsangan ekonomi dan b.antuan kewangan PEMERKASA Plus bernilai RM 40 bilion dengan suntikan fiskal sebanyak RM 5 bil.ion ri.nggit.

“Namun, kita tidak boleh berterusan begini. Demi kes.ihatan dan kelangsungan hidup kita semua, kita perlu segera keluar daripada kri.sis ini. “Pada hari ini, saya ingin mengumumkan Pelan Pemulihan Negara yang merupakan satu strategi peralihan keluar secara berfasa dari kemelut pandemik C0vid 19,” katanya

sempena perutusan khas Pelan Pemulihan Negara: Peralihan Fasa PKP secara berperingkat yang disiarkan secara langsung di beberapa stesen televisyen tempatan sebentar tadi. Strategi Pelan Pemulihan Negara yang diumumkan kerajaan hari ini merangkumi empat fasa dan melibatkan pelan peralihan fasa Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) secara berperingkat.

Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, setiap fasa pelan pemulihan itu berpaksikan kepada d.ata yang bersandarkan tiga ind.ikator ambang utama untuk beralih dari satu fasa ke fasa seterusnya.

“Indikator pertama adalah keadaan penularan C0vid 19 dalam komuniti berdasarkan bilangan k.es jangkitan harian manakala indikator kedua adalah keupayaan s.istem kes.ihatan awam berdasarkan kadar penggunaan katil di wad unit r.awatan rapi.

“Indi.kator ketiganya adalah tahap populasi yang dilindungi berdasarkan peratusan yang telah lengkap menerima dua dos s.untikan v.aksin, “katanya dalam perutusan khas berhubung s.ituasi semasa C0vid 19 hari ini.

Baru Habis Pengumuman Ramai Tinggalkan Komen Di FB Perdana Menteri

Reaksi Orang Ramai

Moratorium otomatik kan. I sinar I lestari kalau x bagi kluar. Biaq p la. Putus asa dah nak mngemis minta duit sndiri. 5bulan dah gaji d ptong 50 prcent. Msuk June, trus d cutikan tnpa gaji,

d sbbkan PkP d smbung hingga Hujung bulan.Moratarium yg ada skrg, panjangkan tempoh pinjaman, itu sahaja pilihan yg makan diri sndiri balik. Bank loan kreta smua boleh ke kata hold dlu. Tggu gaji bulan depan??? .. kalau keadaan x membaik, apa Pelan Pem.ulihan yg trbaik utk kami yg brkrja swasta???.

I sinar dan i listari di laksana kan semula…tolong …ramai yang kesempitan.I sinar TAN SRI MUHYIDDIN YASSIN Saya sangat terjejas…Tak boleh kerja disbabkan l.ockdown….Saya single mom ada anak..betul trs.epit. Bagi keluar duit kwsp 20k PKPD, Pkp3.0 nk makan ape. gaji hari sale tkde..ramai terjejas…bg b.antuan yg memerlukan yg ade kwsp kasi keluar je.

Kami nk duit kwsp untuk menampung kehidupan harian .tlg paham. Kesimpulan nya apa Abah? Nak Suh duduk rumah, sediakan lah bantuan, kalau Tak mampu bantuan,bagi rakyat keluar duit sendiri melalui I Sinar I Lestari, sementara tunggu ucapan Abah, Ade dapur yang tak berasap tu Bah.

Kredit : Kosmo/OM

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! DW

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @DiariWanita

Sumber: https://greatdailynews.com

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.