Alhamdulillah ini yang ditunggu tunggu oleh rakyat. Terkini Bpr tambahan telah dikreditkan kepada penerima. 

Dalam PEMERKASA Plus yang telah diumumkan kerajaan baru-baru ini, pakej Bantuan Prihatin Rakyat BPR Tambahan telah diperkenalkan. Untuk maklumat BPR Fasa 2 telah dikreditkan kepada penerima pada bulan Jun ini. Mereka yang tidak lulus boleh buat Rayuan BPR sehingga 30 Jun 2021.

Apa itu BPR Tambahan

BPR Tambahan merupakan penambahbaikan BPR 2021 dengan tambahan nilai bantuan. Pakej ini disebut dalam Program Strategik Memperkasa Rakyat & Ekonomi Tambahan (PEMERKASA +).

Syarat Kelayakan BPR Tambahan

BPR Tambahan ini akan diberikan kepada penerima BPR 2021 yang berkelayakan. Jadi penerima yang telah dapat BPR sebelum ini AUTOm4tiK akan dapat bantuan ini tanpa perlu buat permohonan baru.

Nilai Bantuan Prihatin Rakyat Tambahan

Berikut adalah nilai bantuan yang akan diterima oleh penerima : Pendapatan Isi Rumah bawah RM2500 = BPR Tambahan RM500. Pendapatan Isi Rumah bawah RM5000 = BPR Tambahan RM300. Bujang : BPR Tambahan RM100

Tarikh Bayaran BPR Tambahan

Menurut sumber rasmi LHDN, tarikh pembayaran akan dilakasanakan pada penghujung bulan Jun 2021. Tarikh sebenar bermula pada 22 Jun 2021 secara berperingkat mengikut bank masing-masing. Tarikh rasmi akan diumumkan tidak lama lagi.

Cara Semakan

Anda boleh semak kelayakan anda pada penghujung Jun 2021. Layari portal rasmi BPR : https://bpr.hasil.gov.my/. Log masuk & masukkan Nombor Kad Pengenalan anda. Tekan Semak.

Kaedah Pembayaran

Pembayaran akan dilaksanakan melalui pengkreditan ke akaun bank yang telah didaftarkan atau secara tunai di kaunter BSN. Kerajaan juga ada mengumumkan Bantuan Kanak-kanak JKM untuk golongan B40.

FAQ & Soalan Lazim

Berapakah BPR tambahan untuk orang bujang? Orang bujang yang berkelayakan akan dapat RM100. Bagaimanakah cara permohonan BPR tambahan ini? BPR tambahan tidak perlu buat permohonan baru. Ini kerana mereka yang layak menerima BPR sebelum ini, secara autom4tik akan dapat bantuan tambahan ini.

Berapakah BPR Tambahan untuk isi rumah? Keluarga yang berkelayakan akan dapat RM300 – RM500 tambahan. Bilakah pembayaran BPR Tambahan? BPR Tambahan akan dilaksanakan pada hujung bulan Jun 2021. Tarikh rasmi akan diumumkan kelak. Sila rujuk website ini untuk maklumat lebih lanjut.

Semoga berjaya dalam permohonan anda.

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!

Sumber : https://www.portalmalaysia.com/bpr-tambahan/

Terkini kerajaan umumkan bantuan belia Rm1 k untuk yang berumur 18 hingga 30 tahun. Rupanya ini cara permohonan dan juga tarikh akhir.

Kerajaan telah menubuhkan Majlis Pekerjaan Negara (MPN) bagi mengatasi masalah pemberhentian kerja dan pengang.guran. MPN merupakan badan tertinggi dalam penetapan dasar, strategi dan pemantauan pelaksanaan inisiatif berkaitan penciptaan pekerjaan. perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, bagi tahun ini, MPN menyasarkan sebanyak 500,000 peluang pekerjaan kepada rakyat.

“Untuk tujuan ini, kerajaan menerusi Pertubuhan Keselamatan Sosial (Perkeso) sedang melaksanakan program Penjana Kerjaya 2.0 dan pemerkasaan portal MYFutureJobs bagi menggalakkan majikan mengambil dan melatih pekerja-pekerja baharu.

Penjana Kerjaya ini merupakan salah satu p.rogram di bawah Kementerian Sumber Manusia atau kata lainnya PERKESO untuk memberi peluang menambah pengalaman bekerja jangka pendek sepenuh masa sekurang-kurangnya 3 bulan bekerja kepada belia.

Selain itu, program ini membolehkan golongan belia yang menganggur serta tidak mempunyai kerja tetap untuk menimba pengalaman bekerja bagi meningkatkan kemahiran melalui on the job training.

Program ini juga telah ditambahbaik dengan memberi insentif sehingga RM 1,000 sebulan kepada majikan untuk memberi gaji kepada belia bagi meningkatkan peluang pengambilan belia bekerja.

Bantuan Belia Untuk 18-30 Tahun

Bermula pada tahun 2021, banyak k.ategori dan golongan di malaysia dibantu oleh kerajaan Malaysia supaya dapat berhadapan dengan cabaran pkp pkpb dan c0v1d 19 di Malaysia.

Berdasar pembentangan Bajet Belanjawan 2021, bantuan belia 18-30 tahun sebanyak RM 1000 diumumkan dengan harapan lebih ramai yang dapat peluang kerja dan jawatan dikala waktu yang cukup genting ini. Ia sekaligus dapat mengurangkan bilangan penganggur di Malaysia dikalangan graduan hari ini.

Bantuan kerajaan untuk belia sebanyak RM 1000 ini terbuka kesemua yang berminat dan berkelayakan termasuk di Putrajaya Sabah Sarawak Melaka Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur Kl Labuan Perlis Pulau Pinang Penang Perak Kedah Selangor Negeri Sembilan Johor Pahang Kelantan dan Terengganu.

Cara Daftar Dan Mohon

Anda layak untuk menikm4ti tawaran gaji bersama-sama dengan elaun pada setiap bulan sekurang-kurangnya RM 1,200 sebulan selama tempoh. Manakala RM 1,000 diberikan kepada kalangan majikan yang memberikan peluang kepada golongan penganggur dan graduan untuk bekerja di syarikat.

Kelebihan

Memberikan peluang kepada kalangan pengang.gur untuk mendapatkan pengalaman bekerja dan meningkatkan kualiti dan mutu kerja anda.

Syarat Kelayakan

Pastikan anda masih tiada kerja lagi dan mengganggur, anda adalah warganegara malaysia yang sah. Umur anda mesti antara 18-30 tahun ketika menghantar permohonan. Tarikh permohonan bagi program ini akan bermula pada 1 Januari 2021 hingga 30 Jun 2021.

Kredit : MalaysiaSemasa/Perkeso

 

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! DW

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @DiariWanita

Sumber : https://greatdailynews.com

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.