[VIDEO] Jual Tisu Tapi Digelar Pengem1s! Anak Kongsi Pengorbanan Ibu ‘Istim3wa’ Besarkan Adik-beradik

Setiap manusia pasti pernah alami pengalaman p4hit manis kehidupan semasa kecil. Kita takkan terlepas daripada menerima ujian dari Yang Esa. Ujian itu juga mengajar kita erti kehidupan yang sebenar dan tidak ada jalan mudah untuk berjaya.

Sama dengan kisah kalini. Dalam perkongsian @syamimia_, dia telah memuat naik video di akaun Tiktoknya yang mengisahkan bagaimana dia dibesarkan oleh seorang ibu yang istim3wa.

Video

“Ibu yang luar biasa”

Bagi Syamimi, bukan mudah untuk dia menceritakan kisah hidupnya di media sosial. Dia yang mempunyai tiga orang adik beradik perempuan dibesarkan oleh ibunya yang mempunyai masalah c4cat penglih4tan sejak kecil.

Mengimbas kembali kenangan bersama wanita itu, syamimi berkata sebelum ini demi untuk meneruskan kehidupan, setiap malam ibunya akan menjual tisu di sekitar ibu kota dan itu merupakan satu-satunya punca pendapatan bagi mereka.

Malah lebih menyed1hkan pernah sekali wartawan ambil kesempatan mengambil gambar tanpa kebenaran dan menggelar ibunya pengem1s pada tahun 2000.

“Mungkin mereka tidak tahu kisah hidup kita”

Syamimi juga ingat, ibunya pernah berkata, orang biasa (orang lain) yang tak tahu perjalanan hidup mereka, acapkali memandang ibunya dengan pandangan b3nci, meny4mpah malah mengambil gambar sesuka hati sehingga memberi gelaran pengem1s walaupun mereka sedang berniaga tisu dan tidak mengganggu orang lain.

Suatu hari nanti kita boleh jelaskan dan bagitau mereka kan ummi?”

Kata Syamimi lagi, dengan berniaga tisu, ibunya memperoleh RM20 untuk satu malam itupun setelah ditolak dengan tambang teksi, makan dan modal tisu untuk keesokan hari. Walaupun  berniaga tisu tak seberapa, ibunya tidak pernah mem4ksa pelanggan untuk membeli.

Cik, derma ikhlas. Jadi ramai yang memberi 10 hingga 50 sen untuk satu tisu”

Sewaktu usianya 15 tahun, Syamimi pernah teman ibunya berniaga ketika cuti Peperiksaan Menengah Rendah (PMR) dan apa yang mem4lukan apabila mereka telah dih4lau oleh orang awam kerana mereka beranggapan bahawa anak beranak itu adalah pengem1s.

Namun Apa yang membanggakan adalah dia telah mendapat semua A dalam keputusan PMR ketika itu. So proud of you!

Ummi3

Difahamkan ibunya Syamimi telah meningg4l dunia pada 1 Oktober 2020 akibat k4nser ov4ri tahap empat di sisi Syamimi selepas mengetahui peny4kit tersebut tiga bulan lalu. Syamimi sempat menjaga ibunya yang sedang s4kit dan ibunya berpesan jangan takut untuk datang lawat kubvrnya.

Dia menceritakan kisah tersebut adalah untuk menceritakan pengalaman dan menjadi pengajaran yang baik untuk semua.

Jagalah ibu kita selagi dia masih ada, syurga kan di bawah telapak kaki ibu.

 

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! DW

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @DiariWanita

Sumber : lobak merah

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.