Kes makin naik ramai yang takut tak dapat balik raya. Sekali ini jawapan dari Ismail Sabri tentang sekatan rentas daerah dan negeri masa raya nanti.

Tangkak – Kerajaan sekali lagi memberi jaminan untuk tidak melaksanakan sebarang Perintah Kawalan Pergerakan PKP atau sekatan rentas daerah serta negeri dalam usaha mengawal penularan COV!D.19, termasuk pada Aidilfitri nanti.

Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, sebaliknya kerajaan hanya akan melaksanakan sekatan secara bersasar bergantung kepada jumlah j4ngkitan di setiap kawasan. “Kita sudah tahu betapa sukarnya kehidupan rakyat apabila PKP dilaksanakan yang mana kerajaan sudah membuka semuanya dan membenarkan rakyat kembali berniaga dan sebagainya.

“Begitu juga dengan pergerakan merentas negeri kerana kita tidak akan menyekat lagi pergerakan, cuma pintu sempadan negara sahaja belum dibuka lagi disebabkan k3s yang tinggi di luar negara. Sesetengah negara juga masih menutup pintu sempadan mereka, tetapi dalam negara kerajaan sudah benarkan sepenuhnya untuk merentas termasuk balik raya Aidilfitri nanti.

Cuma kita sendiri kena tahu mengawal supaya kes tidak terus merebak, katanya. Beliau berkata demikian dalam sidang media selepas menghadiri program Ramah Mesra bersama Jentera Barisan Nasional BN P.arlimen Ledang yang diadakan secara tertutup di Dewan Putra, Padang Lerek, di sini.

Mengulas lanjut katanya, sekiranya PKP sekali lagi dilaksanakan rakyat hanya akan menerima impak neg4tif selain sektor ekonomi dan pelancongan akan terjejas teruk atau gulung tikar. “Kita tidak lagi mahu menjejaskan ekonomi negara meskipun semua menyedari kita terpaksa hidup dengan virvs COV!D.19 ini.

“Namun saya tidak akan menyekat pergerakan rakyat untuk rentas daerah atau negeri yang mana sebagai contoh, jika jangkitan kes di Kampung Rawang, di Tangkak ini mencatatkan kes tinggi, sekatan hanya akan dilakukan di kawasan kampung dan bukan keseluruhan daerah Tangkak,” jelasnya.

Kredit : Astro

 

Kes p0sitif c0v!d. 19 naik melonjak. Terkejut bila kalini Muhyiddin Yassin pula disahkan positif c0v!d .19.

KUALA LUMPUR: Pengerusi Majlis Pemulihan Negara (MPN), Tan Sri Muhyiddin Yassin, disahkan positif C0V!D.19 hari ini. Dalam hantaran menerusi Facebook pagi ini, Muhyiddin berkata beliau disahkan positif selepas membuat ujian Reaction Transcription Polymerase Chain Reaction (RT-PCR).

“Alhamdullillah, saya hanya mengalami gejala ringan dan dalam keadaan baik. Mengikut protokol Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM), saya akan menjalani kuarantin kendiri di rumah,” katanya. Justeru, katanya, sesiapa yang berkemungkinan menjadi kontak rapat dinasihatkan supaya mematuhi protokol yang ditetapkan oleh KKM. “Mohon doakan kesihatan saya dan keluarga,” katanya.

Jepun Ucap Tahniah Kepada Muhyiddin Atas Kejayaan Program Vaksinasi.

BEBERAPA hari lagi, negara akan mencapai 90 peratus penduduk dewan divaksinasi. Ia sekaligus akan membolehkan rentas negeri dibenarkan – saat yang paling dinanti-nantikan oleh rakyat.

Dan pada masa ini juga hampir semua sektor ekonomi telah dibuka, paling menarik tiada lagi negeri berada di bawah Fasa 1 Pelan Pemulihan Negara (PPN). Bagaimanapun semua ini boleh tercapai?

Suka atau tidak, tiada sesiapapun menafikan fakta bahawa kejayaan Malaysia yang semakin pulih daripada pand3mik C0v!d.19 dan bergerak ke fasa endemik adalah hasil perancangan kerajaan ketika di bawah kepemimpinan Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai Perdana Menteri.

Walaupun beliau ‘tersingk1r’ berikutan dakyah slogan ‘kerajaan gag4l’ dan tindakan 15 ahli Parlimen UMNO menarik sokongan terhadap beliau, tetapi kini segala-galanya sudah terbukti.

Melalui perancangan teliti kerajaan diterajui Muhyiddin mulai Mac 2020 hingga 16 Ogos lalu termasuklah Program Imunisasi C0v!d.19 Kebangsaan (PICK), Malaysia kini semakin pulih dan sekaligus membuktikan slogan ‘kerajaan gagal’ yang dicanangkan oleh pembangkang dan beberapa pemimpin kanan UMNO hanya dakyah bermotif politik semata-mata.

Atas sebab itulah negara-negara luar tetap mengiktiraf usaha Muhyiddin dan ia terbukti apabila Jepun melalui Duta Besarnya ke Malaysia, Hiroshi Oka mengucapkan terima kasih dan tahniah kepada Muhyiddin di atas kejayaan proses v4ksinasi yang telah dimulakan sejak awal wabak melanda.

Ucapan itu disampaikan ketika Oka membuat kunjungan hormat ke atas Muhyiddin di pejabat bekas Perdana Menteri itu di Kuala Lumpur. Hasil proses v4ksinasi yang pantas dan teliti kini dapat dilihat melalui pengurangan kes-kes C0v!d.19 pada waktu ini.

Muhyiddin dan Oka berharap kes C0v!d.19 di Malaysia-Jepun akan terus berkurangan dan interaksi rakyat di antara kedua-dua negara dapat disegerakan. Muhyiddin turut mengucapkan terima kasih kepada Kerajaan Jepun yang menyumbangkan satu juta dos v4ksin Astra Zeneca dan peralatan perubatan kepada Malaysia Julai lalu.

Ini merupakan kunjungan kedua beliau ke atas Muhyiddin pada tahun ini. Kali pertama April lalu.

Kedua-dua mereka turut menyentuh mengenai pemulihan ekonomi negara, dan sebagai Pengerusi, Majlis Pemulihan Negara (MPN) Muhyiddin turut mengambil maklum isu-isu yang dihadapi oleh syarikat-syarikat dari Jepun di Malaysia, terutamanya dalam isu kekurangan tenaga mahir. Isu tersebut akan dibawa kepada perhatian MPN dalam waktu terdekat.

Kelmarin, Muhyiddin menerima kunjungan hormat Pesuruhjaya Tinggi Singapura ke Malaysia Vanu Gopala Menon.

Muhyiddin berkata, mereka bersetuju hubungan dua hala Malaysia-Singapura akan terus diperkasakan dalam pelbagai aspek, terutamanya dalam aspek menangani w4bak C0v!d.19 dan pemulihan ekonomi negara yang terjejas akibat wab4k C0v!d.19.

‘’Sebagai Pengerusi Majlis Pemulihan Negara, saya menekankan kepentingan pemulihan ekonomi Malaysia dan Singapura dan interaksi rakyat yang terjejas akibat penutupan sempadan kedua-dua negara.

‘’Saya telah mencadangkan perbincangan pembukaan sempadan dengan prosedur operasi standard (SOP) kesihatan kepada rakyat kedua-dua negara yang telah memperoleh v4ksinasi penuh dapat dimuktamadkan dengan kadar segera,’’ katanya.

Muhyiddin berkata, Vanu Gopala Menon turut menyampaikan jemputan kepada beliau untuk berucap di 13th Leaders in Administration Programme secara virtual pada November ini yang akan turut dihadiri oleh penjawat-penjawat awam kanan Singapura dan eksekutif-eksekutif kanan Badan-Badan Berkanun di Singapura.

Sumber: utusantv.

 

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! DW

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @DiariWanita

Sumber: https://greatdailynews.com