Dengar je kerajaan nak buat ‘total lockd0wn’, ini yg berlaku kat tol gombak dan tol sungai besi

KERAJAAN memutuskan untuk menguatkuasakan penutupan penuh sektor sosial dan ekonomi ataupun ‘total lockd0wn’ Fasa Pertama di seluruh negara.

Menerusi satu kenyataan Pejabat Perdana Menteri pada Jumaat, pelaksanaan tersebut berkuatkuasa selama dua minggu iaitu bermula 1 Jun 2021 hingga 14 Jun 2021.

Sepanjang tempoh tersebut, semua sektor tidak dibenarkan untuk beroperasi kecuali sektor ekonomi dan perkhidmatan perlu (essential economic and service sector) yang akan disenaraikan oleh Majlis Keselamatan Negara (MKN).

Menurut kenyataan tersebut, keputusan berkenaan dibuat selepas mengambil kira situasi terkini penular4n c0v1d-19 di Malaysia dengan jumlah kes harian telah melebihi 8,000 kes dan kes aktif melebihi 70,000 kes.

“Sekiranya lockd0wn Fasa Pertama ini berjaya mengurangkan kes-kes harian c0v1d-19, kerajaan akan melaksanakan lockd0wn Fasa Kedua, iaitu dengan membenarkan pembukaan semula beberapa sektor ekonomi yang tidak melibatkan perhimpunan yang besar serta boleh mematuhi penjarakan fizikal.

“Lockdown Fasa Kedua ini akan dilaksanakan untuk tempoh empat minggu selepas Fasa Pertama berakhir,” katanya.

Susulan keputusan kerajaan untuk melaksanakan penutupan penuh sektor ekonomi dan sosial, Kementerian Kewangan akan memperincikan pakej bantuan kepada rakyat dan sektor ekonomi yang terkesan.

“Pengumuman mengenai pakej bantuan ini akan dibuat dalam masa terdekat,” menurutnya.

Selepas tamat Fasa Kedua, langkah seterusnya adalah menguatkuasakan Fasa Ketiga, iaitu melaksanakan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) seperti yang berkuat kuasa pada masa ini.

Pada Fasa Ketiga, aktiviti sosial tidak dibenarkan dan hampir semua sektor ekonomi dibenarkan beroperasi tertakluk kepada SOP yang ketat serta kehadiran secara fizikal di tempat kerja yang dihadkan.

“Bagaimanapun, keputusan untuk beralih dari satu fasa ke fasa yang berikutnya akan tertakluk kepada penilaian risik0 oleh Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM).

“Penilaian akan dibuat berdasarkan perkembangan kes-kes harian semasa dan kapasiti hospital di seluruh negara untuk meraw4t pesak1t c0v1d-19,” jelas kenyataan tersebut.

Tambahnya, kerajaan akan memastikan sistem kesihatan awam tidak akan runtuh dan pelbagai sokongan dan bantuan akan diberikan kepada KKM untuk meningkatkan kapasiti h0spital di seluruh negara.

Di samping itu, jumlah pemberian v4ksin turut akan ditingkatkan dalam tempoh beberapa minggu akan datang dalam usaha untuk menghasilkan imuniti kelompok di negara ini.

“Semua rakyat Malaysia dinasihatkan untuk terus berdisiplin dan sentiasa mematuhi SOP yang ditetapkan bagi memutuskan rantaian jangkit4n c0v1d-19.

“Yang terbaik ialah duduk di rumah atau stay at home untuk bersama-sama melandaikan lengkuk jangk1tan c0v1d-19,” ujarnya lagi.

Tol ses4k

Dalam pada itu melalui perkongsian dari netizan, kelihatan pertambahan kereta di tol-tol utama yang mulai ses4k

Dah start bersusun kereta kat tol gombak hala Bentong and tol sungai besi hala ke selatan. Semua pakat² nak keluar dari KL/Selangor ke??

Baru pukul 9.30am wei!!!

Aku tak nak speculate. Tapi dah banyak kali sgt jadi…Kalau dalam yg beratur² tu ada yg cuba² nak balik kampung. Harap PDRM suruh patah balik or k0mpaun je!!

Geram pulak tengok. Tak berubah² orang kita ni

Kredit: IrARB

Dalam pada itu, tvlar juga gambar pembelian secara p4nik segelintir rakayat Malaysia bagi menghadapi ‘lockdown’ penuh dalam 3 hari lagi

Mohon luluskan i-Sinar 2.0, i-Lestari 2.0

Ketua Pemuda UMNO menzahirkan rasa terima kasih kepada kerajaan kerana akhirnya mendengar suara hati dan rayuan rakyat yang mahukan pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) sepenuhnya.

”Akhirnya Kerajaan keluarkan kenyataan rasmi untuk melaksanakan TOTAL LOCKDOWN @ PKP PENUH.

”Terima kasih kerana akhirnya mendengar suara hati dan rayuan rakyat!,” kata Datuk Asyraf Wajdi Dasuki

Beliau turut melahirkan harapan agar Kementerian Kewangan segera umumkan Pakej Bantuan Khas untuk rakyat yang terjejas sepanjang penutupun ini.

Selain itu membenarkan pengeluaran wang Kumpulan Wang Simpanan Pekerja – i-Sinar 2.0, i-Lestari 2.0 dan arahan khas menggunakan kuasa di bawah Ordinan Darurat untuk mengarahkan institusi bank dan kewangan memberikan Moratorium 2.0 selama tiga hingga enam bulan tanpa caj tambahan.

sumber: mstar,mkini, fedtriyahya,ohbulan

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! DW

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @DiariWanita

Sumber : http://trendingsangat.pw/