Mohon Doakan Pelakon Terkenal ‘Haeriyanto Hassan’ Dikejarkan Ke H0spital”- Isteri Kongsi Keadaan Terini

Pelakon Haeriyanto Hassan dike jarkan ke Hspital Ampang (HA), Selangor, pagi semalam selepas mengalami sera ngan angln ah mar ringan yang mengakibatkan angg.ota bdan sebeIah kiri tldak boleh berge rak.

Adik iparnya yang juga penyanyi, Oja ketika dihubungi berkata, pemeriksaan dktor mendapati ada da rah be.ku bersaiz tiga sentimeter pada bahagian kanan kepaIanya.

Oja atau nama sebenarnya, Daninaz Huza Daud berkata, sepatutnya Haeriyanto perlu dibawa ke Hspital Kuala Lumpur (HKL) untuk menjaIani pembe dahan, tetapi dktor di HA mahu mema ntau keadaan kesihatannya terlebih dulu.

“Ketika kakak hubungi saya pagi semalam memang sudah dapat rasakan ada sesuatu yang tldak kena sebab dia akan hubungi kalau ada perkara penting.

“Kakak minta saya datang ke rumahnya untuk melihat keadaan abang ipar yang tldak boleh bergerak di ruang tamu memandangkan jarak rumah kami berdua tidak sampai 10 kilometer. Bagaimanapun saya tiada di rumah kerana menghadiri mesyuarat.

“Saya minta kakak hubungi adik iparnya Dasira Hassan untuk menghubungi ambuIans. Selepas mendapati bacaan tek anan drah terlalu tinggi iaitu 211/131, paramedlk membawa abang ipar ke hspital untuk tindakan susulan.

Menurut Oja, selama ini abang iparnya itu sihat dan tldak pernah drah tinggi namun beberapa hari sebelum kejadian dia sering mengadu saklt kepala.

“Walaupun dise rang angln ah mar, abang masih boleh berkomunikasi dengan kakak. Kata dktor, biasanya orang terkena angln ah mar akan pngsan. Mungkin semangatnya kuat.

“Setakat ini bacaan drah semakin menu run. Saya juga dimaklumkan hari ini dktor akan beritahu sama ada abang Haeriyanto akan menjalani pembe dahan atau tidak.

“Kita sama-sama berd0a agar abang kuat dan kembali sihat. Jika ada sebarang perkembangan lain saya akan maklumkan daripada semasa ke semasa,” katanya.

Mohon doa ramai

Percaya dengan kuasa doa, Dasira mengharapkan semua pihak mendoakan agar kesihatan Haerieyanto yang juga pelakon drama bersiri Kampung People 2, segera pulih.

” Setakat ini bacaan d4rah semakin menurun. Saya juga dimaklumkan hari ini doktor akan beritahu sama ada abang Haeriyanto akan menjalani pembed4han atau tidak.

” Kita sama-sama berdoa agar abang kuat dan kembali sihat. Jika ada sebarang perkembangan lain saya akan maklumkan daripada semasa ke semasa,” katanya.

” Dalam situasi sekarang, hanya doa anda semua sahaja yang kami harapkan.

” Abang ipar masih terikat dengan beberapa projek lakonan dan dengan keadaan kesihatannya itu, saya berharap syarikat produksi dapat memahami situasinya,” katanya.

Sementara itu, Oja melalui entri di Instagram Story (IGs) turut meminta peminat mendoakan agar abang iparnya segera sembuh.

Oja turut memaklumkan Haerieyanto perlu menjalani pembedahan segera akibat d4rah beku dalam kepala.

Untuk info, Haeriyanto Hassan adalah pelakon lelaki kelahiran Singapura. Beliau mula popular menerusi drama bersiri Mat Despatch pada tahun 1998 arahan Rashid Sibir.

Sejak itu, Haeriyanto berlakon puluhan drama tempatan seperti Lagenda Budak Setan, Setia Hujung Nyawa, Kampung People dan Derita Untuk Bahagia.

Selain aktif berlakon drama, Haeriyantjuga pernah membintangi filem antaranya Embun, Malaikat di Jendela, Chermin dan Kapsul (filem bio Tun Dr. M).

Sementara Oja pula merupakan seorang penyanyi Malaysia yang popular sekitar 1990an dengan lagu Dasira dan Maafkanku Ibu.

Beliau merupakan vokalis Tunable Band yang turut dianggotai oleh dua orang bekas anggota kumpulan Spoon, iaitu Boy atau Saifulnizam Mohamed Jelani (gitaris) dan Mohd Shahnaz Shaharudin (pemain dram).

Kumpulan ini ditubuhkan secara tidak sengaja selepas Oja menjadi penyanyi ganti Spoon sewaktu membuat persembahan di Gegar Vaganza musim pertama.

Memulakan kerjayanya sebagai pelakon kanak-kanak ketika berusia 10 tahun, Oja terlibat dalam drama pertamanya iaitu Alahai Anak Omak pada tahun 1989.

Beliau bekerjasama dengan ibu saudaranya, Mastura Ali menghasilkan dua album, Ceneke (1994) dan Apo Salah Eh (1995).

Ramai dalam kalangan ahli keluarganya juga merupakan anak seni.

Anak kepada penyanyi Nas Atea dan anak saudara kepada penyanyi Mastura Ismail, yang cukup dikenali umum menerusi lagu-lagu loghat Negeri Sembilan seperti Apo Kono Eh Jang, Alahai Anak Omak dan Apo Nak Buek Jang.

Sumber : metro dan muzik jalanan

 

 

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! DW

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @DiariWanita

Sumber: https://printlyrics.net/