Beri Tip Wanita Mahu Bertemu Jodoh Perlu Jadi Bod0h, Dr. Amalina Sel@r Ulasan T4k Masuk Ak@l

“Weh what is this did she really say kita kena jadi bod0h baru laki suka kalau tak lambat kahwin? If women are too independent we would have high testosterone? I would rather be single if my stup1dity attracts my future spouse?”

Sering kali kita dengar penyatuan cinta Nabi Adam dan Hawa bagaikan sebuah fenomena kasih agung yang disemarakkan dalam kalangan masyarakat tentang kesucian dan ketulusanNya.

Lelaki dan wanita dijadikan berpasangan walaupun manusia dizahirkan sama, tetapi perwatakan lelaki yang gagah, tampan dan kuat sesuai untuk menjadi ketua keluarga, sebagai pelindung kepada isteri dan anak.

Manakala wanita pula memiliki sifat lemah lembut, cantik, menawan, inginkan perlindungan menjadikan ia betapa besarnya hikmah penciptaan lelaki dan perempuan.

Sejak sekian lama wanita menurut apa yang ditentukan oleh masyarakatnya. Harus tahu memasak, mengemas rumah dan menjahit, antara ‘keperluan wajib’ untuk menjadi seorang perempuan.

Tidak dinafikan dunia hari ini menjanjikan wanita dan lelaki tiada halangan untuk berjaya dalam kehidpuan kerana setiap individu memiliki peluang yang sama untuk berjaya.

Namun, terbaharu tular pula sebuah video hang4t berkaitan kenyataan pakar motivasi terkenal, Prof Muhaya mengenai isu wanita yang dikatakan lambat bertemu jodoh.

Menerusi hantaran video yang menjadi tular di laman Twitter, rata-rata warganet meluahkan rasa mar4h dan tidak setuju akan cara olahan dan penyampaian yang mungkin berbeza dari maksud yang ingin disampaikan kerana terlihat merendah-rendahkan golongan wanita selain penggunaan perkataan yang tidak sesuai.

Walau bagaimanapun, isu yang hang4t diperkatakan itu telah meraih perhatian Dr. Amalina Che Bakri yang turut sama melemp4rkan pandangannya mengenai kenyataan yang dikatakan berbavr tidak sensit1f itu.

Rata-rata warganet menyifatkan penggunaan ayat secara kas4r seperti perkataan “bod0h” itu terlihat begitu taj4m dan ped4s seolah-olah meminta para wanita merendahkan intelektual mereka ketika berhadapan dengan seorang lelaki semata-mata ingin mengikat tali perjodohan.

“Sorry laa tapi testosterone tu tkda kaitan dgn kita belajar tinggi² apa semua. Hormon is all about the system in our body, klau tak balance mmg tak balance jugak. It can happens to anybody tak kiralah educated ke tak. What if pompuan tu satu-satu nya harapan keluarga, ada fikir tak Prof?”

Mengetahui bahawa maksud asal Prof. Muhaya itu adalah ingin menasihati dan memberi pandangan berpandukan ajaran Islam, mungkin pemilihan ayat yang kurang sesuai itu menjadikan isu berkenaan begitu teg4ng dan sin1s.

“It’s an insult to both women AND men. Just be the best version of yourself. Let women be what they want to be. Enough of this you-need-to-be-a-submissive mindset if you want to get married. Just please stop degrading women already. My husband is shaking his head right now…”

Rata-rata wanita di luar sana menyifatkan bahawa sedangkan para wanita itu bermacam-macam upayanya, malah dikatakan ada bahagian yang lebih unggul daripada lelaki.

Namun, sayangnya hidup wanita dikatakan selalu akur kepada kehendak norma masyarakat yang meletakkan mereka sekadar berupaya di ruang lingkup rumah sahaja.

Mungkin apa yang ingin disampaikan itu sudah disalah tafsir atas kes1lapan tertentu namun usah bertelag4h di antara satu sama lain, jadikan yang baik itu teladan serta yang burvk itu pedoman.

Ditulis Oleh: Puteri Haideera Zuraidi

Sumber: Twitter

 

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! DW

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @DiariWanita

Sumber : hotfm

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.