Tert3kan, S3dih-Tiz Zaqyah Masih Tr4uma

Sejak penularan Cov1d.19 melanda negara dari tahun lalu hingga kini, ramai juga selebriti dan penggiat seni tanah air sudah dij4ngkiti p4ndemik berb4haya ini yang disifatkan musvh tersembunyi.

Salah seorang daripadanya ialah pelakon, Tiz Zaqyah yang sah p0sitif C0v!d.19 pada 9 Mei lalu. Justeru, ketika itu Tiz harus menjalani sesi kuar4ntinnya di rumah.

Foto: IG

Kini, meski sudah bebas dan sembuh sepenuhnya dari wab4k itu, Tiz masih belum melupakan pengalaman dilaluinya. Kata pemilik nama sebenar, Siti Zaqyah Abdul Razak ini, dia travma dengan kejadian itu.

Terdahulu, Tiz tampil berkongsi kisahnya pada sesi webinar bertajuk Derita Akib4t C0v!d.19 anjuran Science Media Centre (SMC) Malaysia dan The Petri Dish, baru-baru ini.

“Sebaik dis4hkan p0stif C0v!d.19 pada Mei lalu, saya jadi sangat cem4s dan perasaan bercampur-bavr. Ditambah, saya berasa sangat tert3kan kerana kedua ibu bapa saya secara tidak langsung adalah kontak rapat.

“Jadi, ada kemungkinan besar mereka juga akan dij4ngkiti. Walaupun saya tidak mempunyai simpt0m ketika itu, tapi saya amat bimbangkan risiko jangk1tan kerana menetap bersama mereka,” katanya lagi.

Ujar Tiz, sukar untuk dia membayangkan jika ibu bapanya turut dij4ngkiti virvs itu. Katanya, dia betul-betul berasa tert3kan apabila terus memikirkannya, selain di dalam hati sangat s3dih.

“Bayangan bahawa kedua ibu bapa mungkin beris1ko untuk dij4ngkiti C0v!d.19 sentiasa menghantui saya setiap hari. Saya jadi bimbang dengan fikiran yang tidak menentu.

“Justeru, sebaik disahkan pvlih dari C0v!d.19, saya tak tunggu lama untuk memastikan mereka sudah didaftar untuk program v4ksinasi. Alhamdulillah, mereka juga sudah menerima v4ksin dos pertama masing-masing,” katanya.

Berbicara juga mengenai dirinya, Tiz berkata dia memang teruja mahu mendapatkan vaks1n C0v!d.19 seperti orang lain. Namun, buat masa sekarang dia harus menunggu seketika untuk gilirannya.

“Sebagai bekas pes4kit C0v!d.19, saya difahamkan perlu menunggu tiga bulan lagi sebelum bolehdivaksinasi kerana masih mempunyai antibodi mencukupi di dalam badan untuk melawan v1rus itu.

“Apapun, saya sebenarnya memang tidak sabar untuk mendapatkan v4ksin. Pada ketika ini, pengamb1lan vaksin sangat penting bagi saya yang pernah dij4ngkiti C0v!d.19.

“Pengalaman mengh1dap C0vid-19 menyebabkan saya rasa travma dan ingin mendapatkan perlindungan segera untuk diri sendiri kerana tidak mahu dij4ngkiti berulang,” katanya.

Menurut pelakon filem Cinta Kura-Kura dan drama Nur Kasih itu, pengambilan vaks1n penting untuk melindungi diri, keluarga dan komuniti setempat. Katanya, kini vaks1n bukan lagi pilihan sendiri, tapi ia adalah tanggungjawab sosial.

Sehubungan itu, Tiz menyeru masyarakat supaya segera div4ksinasi dan tiada apa yang harus dibimbangkan. Katanya, untuk jaminan keselamatan kita semua, langkah v4ksinasi adalah paling tepat dan usah menunggu atau melepaskan

tarikh temujanji yang diperolehi.

Sumber: Harian Metro

Sumber:Cari

 

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! DW

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @DiariWanita

Sumber: https://www.metro.rimbabara.com

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.