Terbukti Bers4lahkah Ustaz Ebit Lew? Ini Penerangan Peguam, Buka Mata Byk Pihak

Semalam kita dikejutkan dengan berita bahawa Ustaz Ebit Lew dihadapkan ke mahkamah Tenom, Sabah atas tud.uhan gangguan s3ksval.

Walaupun telah dibicarakan, adakah beliau benar bers4lah? Perkara ini diulas oleh seorang pguam, Nor Zabetha dalam hantarannya di Facebook. Mari kita dengar penjelasan beliau.

Masih belum bers4lah lagi

Hari ini dilaporkan bahawa Ebit Lew dihadapkan di mahkamah, dipercayai membabitkan 11 pertudvhan, termasuk g4ngguan s3ksval.

Banyak reaksi orang awam. Ada yang menunggu keadilan sewajarnya dan ada yang mempersoalkan tentang prosedur dakw4an dan mempertikaikan perundangan.

Bagi sesuatu laporan p0lis, kenapa ada kes yang ditvduh ke mhkamah, ada yang tidak diteruskan. Apa perbezaannya? Saya terangkan, bagaimana perjalanan aduan laporan polis sehinggalah pendkwaan di mhkamah.

Apabila seseorang mangsa membuat lap0ran p0lis bagi kesalahan sksual. Bukan terus-menerus p0lis akan buat keputusan. P0lis teliti dahulu sama ada terdapat elemen j3n4yah. Ini selaras dengan Seksyen 107, Kanun Prosedur Jnayah (KPJ).

Kemudian kertas slasatan akan dibuka. P0lis pun akan menyiasat. Bagaimana cara siasat? P0lis akan mengumpul bukti, mengikut kes. Kalau kes4lahan j3nayah s3ksual itu dibuat secara menghantar gambar lvcah, maka yang menjadi bahan bukti adalah telefon bimbit.

Kalau berlaku serangan seksual di sesuatu tempat, maka siasatan akan dibuat dengan meneliti kawasan tersebut. Jika ada CCTV, rakaman CCTV akan diambil. Jika ada saksi, keterangan saksi akan dipanggil.

Ini kita panggil proses menyiasat. Proses ini bukanlah bertujuan menghvkum tetapi aduan setiap orang tentang kes4lahan j3nayah perlu dilakukan. Ada bukti atau tidak tertakluk kepada siasatan. Kalau semua aduan tidak diambil berat, maka makin berleluasa j3nayah di Malaysia.

Jika ada berlaku jenayah sksual, pihak p0lis akan mengenal pasti jenis keslahan jnayah yang bersesuaian dengan S3ksyen dan Akta Keslahan.

J3nayah s3ksual ini ada banyak kategori, ada rog0l, ada cabvl dengan menggunakan kekerasan jnayah, ada perbuatan, perkataan, gerak isyarat atau visual yang menganggu privasi dan kesucian seseorang, ada keslahan bawah Akta Keslahan-Keslahan Sksual Terhadap Kanak-Kanak dan pelbagai lagi.

Contoh, jika aduan itu adalah bagi cabol dengan menggunakan k3kerasan jnayah bawah Seksyen 354 Kanun Kesksaan, jadi siasatan perlu menunjukkan si pelaku telah dengan kekerasan jnayah sama ada, mer4ba, mencivm atau apa-apa perbuatan terhadap mangsa sehingga mencabv1 keh0rmatan seseorang ‘outrage the modsty’.

Jika sekiranya dibuktikan bahawa perbuatan itu tiada elemen kekerasan j3nayah. Bercivm suka sama suka. Terdapat bukti pula, ada pesanan Whatsapp ‘Terima kasih sayang untuk petang ini’.

Tiba-tiba bergadvh dengan kekasih dan dibuat lap0ran p0lis kononnya dia dipaksa bercivm dan pelaku telah melakukan kes4lahan bawah Seksyen 354 Kanun Kesksaan. Maka, bukti Whatsapp ini bakal mematahkan siasatan dan dkwaan di mhkamah.

Melainkan jika ada pemfaktoran mangsa adalah kanak-kanak, elemen suka sama suka ini tidak wujud jika m4ngsa kanak-kanak. Dianggap kanak-kanak ini telah dipengaruhi orang dewasa. Jadi tolong jangan jadi kejl hendak s3xual grooming kanak-kanak dan ajar mereka konsep suka sama suka. Kej!.

Jadi selepas melakukan siasatan dan cuba mencari pembuktian serta keterangan berdasarkan elemen jnayah dan kertas siasatan adalah selesaikan, kes ini akan diserahkan dan dirujuk kepada Timbalan Pendakwaraya untuk izin memulakan pertudvhan kes di m4hkamah.

Pendakwaraya pula akan meneliti kertas siasatan. Jika Pendakwaraya beranggapan, ada elemen tetapi tidak cukup bukti, barangkali Pendakwaraya akan meminta bukti lanjut. Jika bukti serta keterangan tidak kukuh untuk membuktikan kes jnayah, kes ini bakal diklasifikasikan sebagai ‘NFA’ (No further action).

Jika terdapat elemen j3nayah dan bukti kukuh dan boleh dibicarakan di mhkamah, tuduhan ini akan dihadapkan ke mhkamah dan tertvduh boleh membela diri.

Masih belum bersalah lagi. Ada pembelaan oleh tertvduh. Cuma setakat kes ditvduh di mhkamah itu telah terdapat elemen-elemen jenayah yang dipenuhi tetapi subjek kepada pendakwaan dan pembelaan di mhkamah.

Menurut laporan tahun lalu, p0lis membuka kertas siasatan mengikut Seksyen 509 Kanun Kesksaan, Seksyen 14 Akta Kesalahan-Kesalahan Kecil 1955 serta Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia.

Sesyen 509 KK adalah bagi kesalahan perkataan atau isyarat yang dimaksudkan mengaibkan kehorm4tan seseorang. Contoh menghantar bunyi, isyarat, perkataan atau bunyi berbentuk lvcah.

Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia, menggunakan applikasi atau rangkaian (internet) dengan cara lvcah, jel!k, sumbang palsu.

Manakala Seksyen 14 Akta Kesalahan Kecil pula adalah bagi kesalahan menggunakan perkataan-perkataan yang lvcah, mengvgut, k4sar atau menghlna.

Tertuduh boleh membela diri. Begitulah prosesnya.

Kes Ebit Lew: Jangan buat sebarang provokasi, spekulasi

Biar undang-undang dilaksanakan dengan seadilnya, itu ingatan Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah (JSJ) Bukit Aman, Datuk Seri Abd Jalil Hassan kepada orang ramai berhubung kes melibatkan pendakwah terkenal, Ebit Lew.

Abd Jalil berkata, sebarang provokasi mahupun spekulasi akan mengganggu prosiding di mahkamah.

“Saya nasihatkan orang ramai jangan membuat sebarang provokasi atau spekulasi berhubung pendakwaan kes itu bagi mengelak prosiding di mahkamah terganggu.

“Kita serahkan kepada pihak mahkamah untuk tentukan kes ini, biar undang-undang dilaksanakan dengan seadil-adilnya,” katanya kepada Sinar Harian pada Sabtu.

Sebelum ini, Abd Jalil berkata, siasatan yang dijalankan merangkumi pelbagai sudut termasuk kemungkinan berunsur f!tnah.

“Kita membuat siasatan daripada pelbagai sudut selain daripada di bawah seksyen tersebut, kita juga melihat sama ada terdapat unsur f!tnah atau tidak.

“Tetapi di akhir siasatan kita setelah dikumpulkan bukti yang nyata, inilah hasilnya tindakan-tindakan yang dibuat pada hari ini,” katanya pada sidang media di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Tenom, pada Jumaat.

Abd Jalil berkata, hasil siasatan dan berdasarkan bukti-bukti yang nyata, pendakw4an terhadap pendakwah bebas itu diteruskan.

Abd Jalil

Sumber: Nor Zabetha

 

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! DW

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @DiariWanita

Sumber:www.aud1r8.com