P4nas! Datuk Ayob Ded4h Ada Inspektor Polis Jual Balik D4dah Yang Dir4mpas Kepada Slndiket

POLIS Johor menahan seorang pegawai polis berpangkat Inspektor kerana disyaki bersekongk0l dengan sindik3t da.dah antarabangsa.

Inspektor berusia 31 tahun itu yang bertugas di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Johor Bahru Utara ditangkap pada pukul 7 malam di Johor Bharu.

Penahan itu dibuat di bawah Seksyen 3 (1) Akta da.dah Berbhaya Langkah-Langkah Pencegahan Khas 1985.

Sindiket da.dah itu pula disyaki terlibat dengan pasaran di negara jiran.

Ketua Polis Johor, Datuk Ayob Khan Mydin Pitchay berkata, penangk3pan itu hasil risikan dan slasatan yang dijalankan Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik IPK

Kata beliau, Inspektor itu didapati menjual semula ramp3san da.dah yang dirampas polis kepada sndiket da.dah untuk tujuan peribadi.

“Dalam kes ini, pihak polis juga telah meny1ta sebuah Perodua Alza dan wang tunai RM1,200,” katanya dalam sidang akhbar yang disiarkan di Facebook Polis Johor hari ini.

Jika disabut kesalah4n, slspek akan ditahan di Pusat pemulihan Akhlak (PPA) selama dua tahun dan perintah sekatan.

Polis rampas d4dah, Inspektor jual balik d4dah pada sindik3t seperti dimaklumkan Ayob Khan Mydin Pitchay pada sidang akhbar di IPK Johor hari ini./Gambar FB Polis Johor

Dalam perkembangan berasingan, Ayob Khan berkata, dua anggota berpangkat Sub Inspektor dan Koperal, masing-masing berumur 59 dan 35 tahun yang bertugas di IPD Muar pula dit4han pada Khamis lepas (18 Mac).

Katanya, ia melibatkan operasi oleh Jabatan Integriti dan Pematuhan Standard Bukit Aman bersama Bahagian Siasatan Jnayah IPD Muar.

Menurut beliau, kedua-duanya disyaki melakukan pemeras4n terhadap seorang individu di Parit Jawa, Muar selepas individu terbabit dit4han kerana memiliki da.dah jenis sya.bu.

“Bagi melindungi kegiatan da.dah tersebut, dua anggota polis itu telah meminta wang sebanyak RM3,000 sebagai wang perlindungan, namun, mereka hanya menerima wang sebanyak RM2,800

daripada individu terbabit,” katanya.

Baca artikel berkaitan: Lepaskan saspek Macau Sc4m, Ketua Polis P. Pinang kecewa

Lepaskan saspek Macau Sc4m, ini khlanat terang-terangan

Katanya, kedua-dua anggota polis terbabit disiasat mengikut Seksyen 384 Kanun Keseks4an kerana pemeras4n dan direm4n dua hari sehingga semalam sebelum diberi jaminan polis.

Sementara itu, Ayob Khan berkata tiga anggota polis dijatuhi hukum4n dan perintah tahanan mengikut Seksyen 6(1) ADB LLPK 1985 selama dua tahun, masing-masing di Pusat Pemulihan Akhlak (PPA) di Simpang Renggam, dekat Kluang dan Batu Gajah, Perak manakala seorang lagi dikenakan perintah sekatan mengikut Seksyen 6(3) akta yang sama selama dua tahun di PPA, Raub, Pahang.

Keempat-empat anggota berpangkat Koperal dan Lans Koperal berkenaan dikenakan tind4kan selepas didapati membantu menguruskan kemasukan bekalan da.dah ke lokap tahanan IPD Kota Tinggi, Disember tahun lepas.

Enam lelaki direm4n terlibat dalam sindik3t proses, jual da.dah

Polis berjaya membongk4r sindik3t memproses dan menjual da.dah dengan tertangkapnya enam lelaki dalam lima serbuan di sekitar Perak dan Negeri Sembilan, pada Ahad dan Isnin.

Dalam serbu4n itu, polis turut memb0ngkar sebuah makmal memproses da.dah  jenis her0in dan sy4bu di Meru, Ipoh.

Ketua Polis Perak, Datuk Mior Faridalathrash Wahid berkata, sindik3t itu dipercayai mula aktif sejak pertengahan tahun 2021.

“Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman telah berjaya membongk4r sebuah makmal har4m dad4h dan meramp4s dad4h yang disyaki her0in, anggaran berat 9,420 gram dan da.dah yang disyaki sy4bu, anggaran berat 1,140 gram yang dianggarkan bernilai RM167,268.

“Dan turut diramp4s dalam operasi ini adalah bahan-bahan kimia dan peralatan yang dipercayai digunakan untuk memproses da.dah . Jumlah da.dah yang diramp4s ini boleh digunakan oleh seramai 52,800 orang pen4gih da.dah ,” katanya.

Beliau bercakap dalam sidang media di Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Perak di Ipoh, pada Rabu.

Menurutnya, tiga lelaki diberk4s di Perak dan hasil soal siasat, polis memberkas tiga lagi di Negeri Sembilan.

Kesemua mereka yang berumur 21 hingga 39 tahun mempunyai rekod jenay4h lampau.

Polis turut meny!ta lima buah kereta dan barang kemas, kesemuanya bernilai RM181,500.

Kes disiasat di bawah Seksyen 39 B Akta Dadah Berbahaya 1952 dan susp3k direm3n enam hari mulai 14 hingga 19 Februari bagi membantu siasatan.

 

 

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! DW

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @DiariWanita

Sumber: https://printlyrics.net/